قصه باف

Image Post
مهمان‌های وقت خواب
تا مامان چراغ را خاموش می‌کند میهمان‌ها به اتاق دخترک می‌آیند؛ همان مهمان‌های وقت خواب!

قصه باف: کتاب مهمان های وقت خواب داستانی در مورد دختر کوچولویی است که موقع خواب موجودات وحشتناکی را می‌بیند البته در نهایت او هیولا‌ها را از اتاق خود بیرون می‌کند و بعد از می‌تواند با خیال آسوده بخوابد.

این کتاب موقعیت یک کودک را که در اتاقش تنهاست به تصویر کشیده. وقتی این کتاب را برای کودکتان می‌خوانید به او یاد می‌دهید، اگر در چنین موقعیتی قرارگرفت چه کند. جداکردن اتاق و تخت کودکان به خصوص موقع خواب می‌تواند با دشواری همراه باشد.

به ویژه اینکه کودکمان تخیل خوبی هم داشته باشد. در این داستان روش والدین در برخورد با این موضوع باعث حل این مشکل می‌شود. این والدین تخیل کودکشان که موقع خواب موجب ترسش می‌شود را به رسمیت می‌شناسند و سپس با ابراز همدری و بیان جملات مناسب سعی می‌کنند این مشکل را حل کنند.

گرگ بنفش با کلاه‌بوقی. مار سیاه چشم درشت با خال‌های ستاره‌ای و توپ سبز. این‌ها همان مهمان‌های وقت خواب که وارد می‌شوند و دخترک چند بار چشم‌هایش را باز و بسته می‌کند تا شاید بروند اما آن‌ها سرجایشان نشسته‌اند و او را نگاه می‌کنند.

دخترک می‌خواهد نزد مامان برود اما نمی‌تواند چون مار سفید به دستگیره‌ی در چسبیده است. پس جیغ می‌زند. مامان می‌آید. مامان تصور می‌کند که دخترش خواب‌دیده است. اما دخترک به مامانش می‌گوید که خواب ندیده بلکه حیوان‌های عجیب‌وغریب توی اتاقش هستند.

در گذشته همه‌ی خانه‌ها اتاق‌های مجزا و اختصاصی نداشتند و جدا بودن فرزندان هرکدام در یک اتاق در اولویت خانواده‌ها نبود. اما امروزه این امکان برای اغلب بچه‌ها، خصوصا بچه‌های شهرنشین فراهم شده است. داشتن اتاق اختصاصی کمک می‌کند استقلال کودکان به رسمیت شناخته شده و در نتیجه هویت شخصی آن‌ها بهتر ساخته شود.

آن‌ها با تمرین استقلال از کودکی، رفتارهای مسئولانه‌تری در بزرگ‌سالی خواهند داشت. از طرف دیگر کودکان امروزی به دلیل برخورداری از امکانات آموزشی فراوان از یک سو و ارتباط با فضای مجازی از سوی دیگر، تخیلات قوی و گسترده‌تری دارند و همین امر باعث می‌شود کمتر در دنیای واقعی سیر کنند.

کودکان معمولاً در سنین پایین قادر به تفکیک آنچه تصور می‌کنند و آنچه واقعیت دارد نیستند. یعنی اگر خوابی ببینند یا خیالی در ذهن داشته باشند، آن‌را واقعی تصور می‌کنند. آن‌ها برای شناخت کافی از دنیای اطراف به کمک والدین و بزرگترها نیاز دارند.

این کتاب موقعیت یک کودک را که در اتاقش تنهاست به تصویر کشیده. وقتی این کتاب را برای کودکتان می‌خوانید به او یاد می‌دهید، اگر در چنین موقعیتی قرارگرفت چه کند.
کتاب مهمان های وقت خواب نوشته از سوی نشر میچکا برای رده سنی بالای سه سال چاپ شده است.


پشت جلد

وقتی کوچولو هستی، می‌توانی با یک جعبه‌ی مقوایی به دنیاهای دیگر سفر کنی.

می توانی سوار بر تخت‌خوابت، تا دریاهای دور پارو بزنی.

می‌توانی با یک شیشه‌ مربا، به فضا بروی.
می‌توانی با سوسک طلایی‌ات پرواز کنی و ازآن بالا برای مامان و بابا دست تکان بدهی…

مامان خندید: چه بامزه!

فکرکنم آن‌ها مهمان‌های وقت خوابند. من هم که اندازه‌ی تو بودم، همیشه وقت خواب به اتاقم می‌آمدند.

لطفا شکیبا باشید...
خطا

لطفا دیدگاه خود را بنویسید